Charakterystyka
Moralna ocena uczynków i opinii innych
Umiejętność zrozumienia, oceny relacji międzyludzkich, zbioru zachowań przyjętych w zorganizowanej społeczności
Emocjonalna
ocena czyjejś postawy i ekspresji (sympatia, antypatia, zaufanie,
uwielbienie itp.). Ocena publicznych postaw (sympatie, popularność
itp.).
Manipulowanie relacjami między ludźmi,
umiejętność zbudowania relacji na każdym psychologicznym dystansie i
stworzenia i narzucania norm zachowań.
Dążenie do humanistycznych ideałów (filantropia, politowanie itp.).
Dążenie do wzajemnego zaufania, podejmowania obowiązków, odpowiedzialności
Jako funkcja dominująca (ISFj i INFj)
Te funkcja jest inercyjna, wiele emocji jest wewnątrz takiej osoby i
raczej są „oszczędzane”. Tacy ludzie są bardzo namiętni w ocenianiu
innych, ale z zewnątrz wydają się pozbawieni emocji, uśmiechają się
tylko tyle ile wymaga etykieta. Dobrze oceniają relacje, w małej grupie
bardzo szybko zauważają jakie kto ma z kim relacje. Mogą pracować z
ludźmi, jako prawnicy, pedagodzy. Jednakże będąc tak uważnym do
ludzkich relacji nie lubią, a nawet boją się „intelektualnej
inicjatywy”, nie lubią się kłócić, ponieważ to może zepsuć, albo
zwyczajnie zmienić relację z innymi.
Abstrakcyjna (ISFj): Rozumie złożoność ludzkich relacji raczej
dobrze. Zachowanie tych naokoło niego jest osądzane krytycznie, ale
wyrazi swą opinię tylko gdy się go zapyta. Na pierwszym spotkaniu
często dzieli ludzi na dwie kategorie: swoich i obcych. Jest bardzo
bliski do swojej rodziny i przyjaciół, czuje za nic odpowiedzialność.
Jest bardzo dokładny w pierwszym odczuciu innych i ciężko oszukać go w
tym oszukać. Ciężko jest mu pójść na kompromis z obcymi. Łatwo wybacza
i przezwycięża psychologiczny dystans.
Konkretna (INFj): Dobrze rozumie etykę relacji pośród ludzi.
Jest świadom kto z kim jest w dobrych i złych stosunkach. Jest skłonny
być zbytecznie ufny. Bardzo wierzy w uczciwość i przyzwoitość innych
wokół niego. Zdrady łatwo nie zapomina. Przybiera różne tony
uprzejmości i łagodności w rozmowie. Unika wyznań i pięknych słów. Jest
bardzo wielkoduszny. Wie jak wybaczyć nawet wrogom, jeśli szczerze się
przyznają. Utrzymuje demokratyczne relacje ze wszystkimi których zna.
Według Augusty
- Percepcja przyciągania i odpychania obiektów
Biała etyka
To jest subiektywna relacja między dwoma nośnikami potencjalnej lub kinetycznej energii pokazująca poziom przyciągania (lub odpychania) między jednym obiektem lub podmiotem a innym obiektem lub podmiotem. Dzięki temu elementowi MI osoby czują które obiekty przyciągają ich lub odpychają ich. Można powiedzieć że ten element percepcyjny przekazuje informacje na temat potrzeby bądź braku potrzeby obiektów sobie na wzajem oraz o obecności lub nieobecności wzajemnych lub jednostronnych potrzeb.
Tak więc osoba postrzega informacje na temat tego aspektu obiektywnej rzeczywistości który osoba postrzega jako potrzebę pewnych obiektów zaspokajających fizyczne życzenia/pragnienia, psychologiczne lub duchowe pragnienia oraz potrzebę innych ludzi - innymi słowy osobiste życzenia/pragnienia i zainteresowania które są skierowane ku ożywionym i nieożywionym obiektom. Włączając w to odczucia lubienia i nielubienia, miłości i nienawiści, pragnienie uzyskania pewnych rzeczy/obiektów, itd., i chciwość lub brak chciwości. Wyższe odczucia tego typu mogą być zwane etycznymi, ponieważ relacje między ludźmi potrzebują być głównie regulowane przez etyczne normy.